Hietaniemi Friskoleförening driver två förskolor och en grundskola F - 9.

Hietaniemi Friskola startade sitt första läsår 21 augusti 2000 i Hedenäset med grundskola. Sju år senare, den 1 januari 2007 tog Hietaniemi Friskola över ansvaret för Björkens förskola samt Björkbackens fritidshem som ligger i samma fastighet som grundskolan. Sedan 2013 driver vi ytterligare en förskola, Hf-Solgläntan i centrala Övertorneå.

Nära till naturen, simhall & sporthall

Vi erbjuder en välsmakande och hälsosam lunch via utbildning nords restauranger. Maten är av hög klass med lokala, närproducerade råvaror. Vi har simhall, gymnastiksal och stor, öppen och trygg utemiljö med lek- och idrottsutrustning. Vi vistas mycket i naturen och har tillgång till fin skog och natur i våra närområden.

Varmt välkommen till oss på Hietaniemi Friskola!

Vad vi tror på

Alla individer är unika,

och lika mycket värda

Alla vill lära sig och kan ta eget ansvar för sin inlärning

Pedagogens uppgift är

att skapa förutsättningar för lärande

En stimulerande, trygg och påverkbar inlärningsmiljö är grundläggande

Äventyrspedagogik, kunskap och studiero

Våra ledord är äventyrspedagogik, kunskap och studiero, vilket betyder att vi arbetar med att miljöanpassa skolans verksamhet och med att skapa en stimulerande och trivsam inre miljö. Hos oss är eleverna välkomna till lärarrummet och vistas gärna där under raster.

Äventyrspedagogik innebär en helhetssyn på lärande där den individuella tillväxten och gruppens utveckling går hand i hand med skolans mer traditionella kunskapsuppdrag. Pedagogiken är väl förankrad i läroplanen och den ger våra elever möjlighet till ett lärande som skapar engagemang och nyfikenhet. Äventyrspedagogiken skapar möjligheter och engagemang, gynnar såväl ämneskunskap som socialt samspel i grupp och dessutom stödjer tillit, kamratrelationer och trygghet.

Galleri