Björkens äventyrsförskola

Björkens äventysförskola har sin verksamhet i Hedenäset, härligt belägen nära till skog och natur. Vi är en certifierad äventyrsförskola och vi arbetar utifrån äventyrspedagogiken där barnen lär tillsammans med hela sin kropp och knopp, då äventyrspedagogiken är en upplevelsebaserad lära som bygger på samarbete.

Det stärker barnens tillit och kamratrelationer, vilket skapar en mer harmonisk arbetsmiljö och har en förebyggande effekt mot mobbning, kränkande och diskriminerande företeelser. Genom att väva in demokrati och mänskliga rättigheter i äventyrsprojekten, får barnen kunskaper om dessa begrepp.

Hos oss ska alla känna sig trygga och välkomna.

Vår inne- och utemiljö skapar förutsättningar för lek och rörelse samt är tänkt att väcka barnens idéer och nyfikenhet. I äventyrspedagogiken arbetar vi med sagornas värld och fantasin från barnen för att skapa ett luftfyllt lärande.

Vi arbetar i mindre grupper och tar tillvara på de möjligheterna vi har i vårt närområde, så som skogen, sporthallen, badhuset, elljusspår under barmarksperioden och skidspår på vintern. Förskolan är i samma fastighet som grundskolan, för en trygg och smidig övergång till förskoleklass.

NÅGRA ORD FRÅN VÅRDNADSHAVARE

BRA RELATIONER

"Vi flyttade från storstadsförskola till Björkens äventyrsförskola och det måste vara den bästa förskola våra barn haft. Det är en mysig förskola som fokuserar på att bygga bra relationer med både barn och vårdnadshavare. Julpysslet var en stor favorit då alla föräldrar och barn, ibland också mor-och farföräldrar träffades för att fika, limma, klippa och rita tillsammans. Björken har stabil och trygg personal som löser alla problem. Vår dotter tyckte verkligen att det var superkul att gå där".

Lisa och Anders

- föräldrar till två barn

SÅ NÖJDA

Vi har haft två barn på Björkens äventyrsförskola över spannet av sju år och både de och vi som föräldrar trivs väldigt bra. Pedagogerna är fantastiska och våra barn har verkligen uppskattat äventyrspedagogiken och vi tycker att det utvecklat deras självförtroende på ett fint sätt. De tar stort ansvar över att hela tiden utveckla verksamheten och möter de behov som finns hos barnen. Björkens lokaler är jättefina och de olika tema-rummen bjuder in till många olika lekar. Vi är så nöjda med Björkens äventyrsförskola!"

Anja-Maria och Ludde

- föräldrar till två barn

RENA LYXEN

När vårt barn skulle börja sista året på förskolan valde vi att flytta upp  från Stockholm. Vi skolade in på Björkens äventyrsförskola och redan första dagarna utnämnde han förskolan till världens bästa. Den stora utegården och alla besök i den närliggande skogen har uppskattats av både vårt barn och vi som föräldrar.  Att förskolan har små barngrupper med hög personaltäthet känns också som rena lyxen efter flera år på förskola i Stockholm. Det sista förskoleåret blev kanonbra och det har vi alla fantastiska pedagoger på förskolan att tacka för.

Patrik och Emma

- föräldrar till ett barn

Vi som arbetar här

LENA WIIPPA