Hietaniemi Friskoleförening driver två förskolor och en grundskola F - 9

Hietaniemi Friskola startade sitt första läsår 21 augusti 2000
Vår profil är sedan 2023: äventyrspedagogik, kunskap och studiero.

Motto: Eleven i centrum

Vi arbetar i en stimulerande och trivsam inre miljö och stor tonvikt läggs vid den psykosociala miljön och målsättningen - att det ska råda en öppen atmosfär mellan elever och personal

som bygger på ömsesidig respekt. Konkret innebär det att alla barn är välkomna överallt i skolan, inga dörrar ska vara stängda eller låsta under skoldagen. Eleverna är välkomna till lärarrummet och vistas gärna där under raster.

Vi erbjuder en mycket välsmakande och hälsosam skollunch via utbildning nords resturang

med fräscha, ljusa lokaler. Maten är av hög klass med lokala, närproducerade råvaror.

Vi har simhall, gymnastiksal och stor, öppen och trygg utemiljö med lek- och idrottsutrustning. Vi vistas mycket i naturen och har fina skogsområden alldeles intill skolan i Hedenäset.

Våra verksamheter

Eleverna i Hietaniemi Friskola är indelade i tre familjegrupper (F-3, 4-6, 7-9).

Med detta arbetssätt vill vi skapa förutsättningar för individualiserad undervisning.

Den 1 januari 2007 tog Hietaniemi Friskola över ansvaret för Björkens förskola och Björkbackens fritidshem. Dessa verksamheter finns i samma fastighet som grundskolan.

Sedan 2013 driver vi en förskoleavdelning i Övertorneå, Hf-Solgläntan,

som har sin verksamhet i centrala Övertorneå.

Var finns vi?

Hietaniemi Friskola ligger vackert belägen på skolbacken i Hedenäset

med fantastisk utsikt över Torne älv och vårt kära grannland Finland.

Hedenäset är en by i södra delen av Övertorneå kommun mitt i Tornedalen,

cirka 3 mil söder om Polcirkeln.

På skolbacken finns även Utbildning Nord, Backens Matrestaurang,

Företagshuset i Gamla skolan samt ett flertal föreningar.

Förskoleavdelningen Hf-Solgläntan finns i centrala Övertorneå.

Vi rekommenderar varmt att låta era barn gå i våra förskolor och grundskola.

Vi ser alltid till barnens bästa och hos oss kan barnen känna sig trygga och glada,

en förutsättning för god inlärning och utveckling.

Välkommen att besöka oss!